SagaRun.pl: Mitologia nordycka close

ᛋᚨᛝᚨ ᚱᚢᚺ

mitologia runy wikingowie nordycka

menu forum

SagaRun.pl

Mitologia



STATUS STRONY: ☑ - odwiedzona
☒ - do odwiedzenia

1. Kosmologia

keyboard_returndo góry
  • Chronologia – opowieść o wydarzeniach mitologicznych, które ukształtowały świat w mitologii nordyckiej.
    Chronologia

  • Ginnungagap – pierwotna pustka, która istniała przed powstaniem świata, miejsce, gdzie spotkały się ciepło Muspelheim i zimno Niflheim.
    Ginnungagap

  • Yggdrasil – olbrzymie drzewo świata, łączące dziewięć światów w mitologii nordyckiej.
    Yggdrasil

  • Hvergelmir – źródło w Niflheim, z którego wypływają rzeki Élivágar.
    Hvergelmir

  • Rzeki Élivágar – rzeki w mitologii nordyckiej, które wypływają z Hvergelmir i są związane z tworzeniem świata.
    Rzeki Élivágar

  • Dziewięć światów – światy w mitologii nordyckiej, które są połączone przez Yggdrasil.
    Dziewięć światów

  • Asgard – świat bogów, siedziba Asów, w tym Odyna i Thora.
    Asgard

  • Midgard – świat ludzi, położony pomiędzy Asgardem a Jotunheimem.
    Midgard

  • Vanaheim – świat Wanów, zamieszkany przez bóstwa związane z naturą i płodnością.
    Vanaheim

  • Jotunheim – świat olbrzymów, wrogów bogów Asów.
    Jotunheim

  • Alfheim – świat elfów światła, istot magicznych związanych z pięknem i sztuką.
    Alfheim

  • Svartalfheim – świat ciemnych elfów i krasnoludów, znanych z rzemiosła i tworzenia magicznych przedmiotów.
    Svartalfheim

  • Niflheim – świat lodu i mrozu, zamieszkany przez istoty związane z zimnem.
    Niflheim

  • Muspelheim – świat ognia, zamieszkany przez ogniste istoty i związany z końcem świata.
    Muspelheim

  • Helheim – świat zmarłych, rządzony przez Hel, córkę Lokiego.
    Helheim


2. Główni Bogowie i Boginie

keyboard_returndo góry
  • Asowie – plemię nordyckich bogów, rządzących Asgardem, związanych z wojną, władzą i mądrością.
    Asowie

  • Wanowie – plemię nordyckich bogów związanych z naturą, płodnością i pokojem.
    Wanowie

  • Odyn – bóg mądrości, wojny, poezji i magii, władca Asgardu.
    Odyn

  • Thor – bóg piorunów, siły i obrońca ludzi, syn Odyna.
    Thor

  • Baldur – bóg światła, piękna, radości i niewinności, syn Odyna.
    Baldur

  • Tyr – bóg wojny, sprawiedliwości i odwagi, znany z poświęcenia ręki dla dobra bogów.
    Tyr

  • Heimdall – bóg straży, stróż mostu Bifrösta, posiadający zdolność widzenia i słyszenia na wielką odległość.
    Heimdall

  • Loki – bóg chaosu, oszustwa i zmiany, znany z psot i zdrad.
    Loki

  • Gullveig – złota wiedźma i początek wojny Bogów.
    Gullveig

  • Freyr – bóg płodności, urodzaju, pokoju i opiekun ludzi.
    Freyr

  • Freya – bogini miłości, piękna, wojny i magii, siostra Freyra.
    Freya

  • Njord – bóg morza, wiatru, żeglugi i ognia, ojciec Freyra i Freyi.
    Njord

  • Frigg – bogini miłości, małżeństwa i rodziny, żona Odyna.
    Frigg

  • Hel – bogini podziemi, córka Lokiego, władczyni zmarłych.
    Hel

  • Skadi – bogini zimy, myślistwa i gór, żona Njorda.
    Skadi

  • Sif – bogini płodności, żona Thora, znana z długich, złotych włosów.
    Sif

  • Idunn – bogini młodości i wiosny, opiekunka jabłek dających nieśmiertelność.
    Idunn


3. Poboczne bóstwa i postacie

keyboard_returndo góry
  • Vili i Vé – bracia Odyna, odpowiedzialni za stworzenie świata i ludzi w mitologii nordyckiej.
    Vili i Vé

  • Kári – bóg ognia. Brat Aegira i Logiego.
    Kári

  • Logi – bóg wiatru. Brat Aegira i Káriego.
    Logi

  • Móði, Magni, Þrúðr – dzieci Thora i Sif.
    Dzieci Thora

  • Forseti – bóg sprawiedliwości, pokoju i pojednania, syn Baldura.
    Forseti

  • Vidar – bóg zemsty, siły i sprawiedliwości, syn Odyna.
    Vidar

  • Vali – bóg zemsty i sprawiedliwości, syn Odyna, który pomścił śmierć Baldura.
    Vali

  • Hödr – bóg ślepy, brat Baldura, który niechcący zabił go za sprawą Lokiego.
    Hödr

  • Ullr – bóg łucznictwa, polowań i zimy, znany z niezrównanej zdolności w walce.
    Ullr

  • Kvasir – bóg mądrości, stworzony ze śliny bogów, opiekun wiedzy i twórczości.
    Kvasir

  • Ægir – bóg morza, oceanu. Jego córki, reprezentują fale.
    Ægir

  • Ran – bogini mórz i oceanu, żona Aegira, znana z wciągania żeglarzy do podwodnego świata.
    Ran

  • Bestla – matka Odyna, Vili i Vé, żona Borr.
    Bestla

  • Farbauti – przodek Bogów i Potomek Ciemności, ojciec Lokiego.
    Farbauti

  • Nerthus – bogini ziemi i urodzaju, matka Freyra i Freyi.
    Nerthus

  • Móðgudr – strażniczka mostu do świata zmarłych, córka Heimdalla.
    Móðgudr

  • Nótt – Personifikacja Nocy. Matka Jörð.
    Nótt

  • Jörð – Ziemia w Mitologii Nordyckiej. Matka Thora.
    Jörð

  • Dagr – Personifikacja Dnia. Brat Jörð.
    Dagr

  • Sól (Sunna) – bogini słońca, matka i opiekunka światła i życia.
    Sól (Sunna)

  • Máni – bóg księżyca, brat Sól, opiekun nocy i czasu.
    Máni

  • Eir – bogini uzdrowienia, łaskawości i leczenia, znana z miłosierdzia.
    Eir

  • Sigyn – bogini wierności i współczucia, żona Lokiego, towarzysząca mu w cierpieniu.
    Sigyn

  • Nanna – bogini łaski i miłości, żona Baldura, matka Forsetiego.
    Nanna

  • Bragi – bóg poezji, muzyki i mądrości, mąż Idunn.
    Bragi

  • Angerboda – olbrzymka, matka trzech dzieci Lokiego, w tym Fenrira.
    Angerboda

  • Gerda – olbrzymka, żona Freyra, której miłość była jednym z kluczowych wątków w mitologii nordyckiej.
    Gerda

  • Surtr – olbrzym ognia, związany z nadchodzącym końcem świata i bitwą na Ragnaröku.
    Surtr

  • Andvari – krasnolud właściciel skarbów, znany z posiadania magicznego pierścienia.
    Andvari

  • Mimir – bóg mądrości i wiedzy, strażnik studni mądrości, z której Odyn czerpał wiedzę.
    Mimir

  • Hermóðr – bóg posłaniec, który udał się do Helheim, by uratować Baldura.
    Hermóðr


4. Boskie istoty

keyboard_returndo góry
  • Alfowie – istoty magiczne, zamieszkujące Alfheim, znane z piękna i mądrości.
    Alfowie

  • Walkirie – wojownicze kobiety, które wybierały poległych wojowników do Valhalli.
    Walkirie

  • Einherjar – wojownicy, którzy polegli w walce i zostali zabrani do Valhalli przez Walkirie.
    Einherjar

  • Norny – trzy siły losu, które kształtują przeznaczenie ludzi i bogów.
    Norny

  • Hamingje i Fylgjur – duchy opiekuńcze, które towarzyszą osobom, chroniąc je i wpływając na ich los.
    Hamingje i Fylgjur

  • Nissy – małe, duchowe istoty związane z domami, pełniące rolę ochrony i pomocników.
    Nissy

  • Dissir – duchy przodków, które opiekują się rodziną i zapewniają jej pomyślność.
    Dissir

  • Krasnoludy – rasa istot rzemieślniczych i kowali, znanych z tworzenia potężnych artefaktów w mitologii nordyckiej.
    Krasnoludy

  • Huldry – tajemnicze, magiczne istoty z mitologii skandynawskiej, które zamieszkują lasy i góry, często związane z naturą i zjawiskami nadprzyrodzonymi, pełniące różnorodne role w folklorze nordyckim.
    Huldry

  • Draugr – postać występująca w skandynawskim folklorze, która pełniła rolę przerażającego, zmartwychwstałego trupa.
    Draugr

5. Mityczne Miejsca

keyboard_returndo góry
  • Valhalla – sala chwały, gdzie Einherjar spędzają czas po śmierci, czekając na Ragnarök.
    Valhalla

  • Thrúdheim – kraina i dom Thora.
    Thrúdheim

  • Laerad – Kosmiczne Drzewo Asgardu. Źródło pożywienia mitycznych istot.
    Laerad

  • Folkvang – świat Freyi, do którego trafiają wojownicy polegli w walce, którzy nie zostali wybrani do Valhalli.
    Folkvang

  • Valaskjalf – sala Odyna, położona w Asgardzie, zbudowana z srebra i złota, w której znajduje się jego tron.
    Valaskjalf

  • Éljúðnir – Pałac Hel w Krainie Zmarłych.
    Éljúðnir

  • Gjallarbrú – most, który łączy świat żywych z Helheimem, strzeżony przez strażniczkę o imieniu Móðgudr (lub Móda).
    Gjallarbrú

  • Noatun – dom boga Njorda, związany z morzem, statkami i handlem.
    Noatun

  • Hringhorni – Największy ze statków. Własność Baldura. Na jego pogrzebie na nim spoczęło jego ciało.
    Hringhorni

  • Naglfar – Okręt zbudowany z paznokci zmarłych, który odegra kluczową rolę podczas Ragnaröku – końca świata.
    Hringhorni

  • Pozostałe – inne mityczne miejsca w mitologii nordyckiej, nie należące do wymienionych wcześniej światów.
    Pozostałe


6. Pierwsze Istoty

keyboard_returndo góry
  • Ymir – praojciec olbrzymów, z którego ciała powstał świat w mitologii nordyckiej.
    Ymir

  • Audhumla – krowa, która wykarmiła Ymira, jej lizanie lodu stworzyło pierwszego boga, Búriego.
    Audhumla

  • Búri – pierwszy bóg, którego ciało zostało stworzone przez Audhumlę, ojciec Borra.
    Búri

  • Borr – syn Búriego, ojciec Odyna, Vili i Vé.
    Borr

  • Olbrzymi – potężne istoty, które są wrogami bogów, zamieszkujące Jotunheim.
    Olbrzymi

  • Ask i Embla – pierwsze ludzkie pary, stworzone przez Odyna, Vili i Vé z drewna.
    Ask i Embla

  • Bölþorn – ojciec Bestli, a także dziadek Odyna, Vili i Vé.
    Bölþorn


7. Mity i Przepowiednie

keyboard_returndo góry
  • Edda starsza (poetycka) – zbiór wierszy i mitów, który jest jednym z najważniejszych źródeł mitologii nordyckiej.
    Edda starsza (poetycka)

  • Edda młodsza (prozaiczna) – prozatorska wersja mitów, zawierająca również komentarze i wyjaśnienia, która uzupełnia Eddę starszą.
    Edda młodsza (prozaiczna)

  • Wojny Asów z Wanami – konflikt między dwoma rasami bogów, Asami i Wanami, który miał kluczowe znaczenie dla kształtowania świata.
    Wojny Asów z Wanami

  • Ragnarök – koniec świata w mitologii nordyckiej, związany z bitwą między bogami a siłami chaosu.
    Ragnarok

  • Gimlé – Złoty Pałac. Raj Po Ragnaröku.
    Gimlé

  • Gylfaginning – część Edd, opowiadająca o rozmowie króla Gylfa z Odynem, w której wyjaśniają się tajemnice świata.
    Gylfaginning

  • Völuspá – jedna z najsłynniejszych pieśni Edd, w której wieszczka opowiada o początkach i końcu świata.
    Völuspá

  • Lif i Lifthrasir – dwoje ocalałych ludzi, którzy przeżyją Ragnarök i ponownie zaludnią świat.
    Lif i Lifthrasir

  • Historia powstania Artefaktów – opowieść o potężnych przedmiotach i artefaktach, które miały kluczowe znaczenie w mitologii nordyckiej.
    Historia Artefaktów

  • Test Utgard-Lokiego – wyzwanie rzucone Bogom przez króla olbrzymów, którego celem jest sprawdzenie siły i sprytu bogów.
    Test Utgard-Lokiego


8. Mityczne Stworzenia

keyboard_returndo góry
  • Ratatosk – wiewiórka, która biega po Yggdrasilu, niosąc wiadomości między Nidhoggiem a orłem na szczycie drzewa.
    Ratatosk

  • Nidhogg – smok, który zjada korzenie Yggdrasila, symbolizujący destrukcję i zniszczenie.
    Nidhogg

  • Fenrir – potężny wilk, syn Lokiego, który jest przeznaczony do zabicia Odyna podczas Ragnaröku.
    Fenrir

  • Jörmungandr – wielki wąż, syn Lokiego, który otacza Midgard i zostaje zabity przez Thora podczas Ragnaröku.
    Jörmungandr

  • Sleipnir – ośmionożny koń Odyna, syn Lokiego, który jest najszybszym stworzeniem w mitologii nordyckiej.
    Sleipnir

  • Skinfaxi – koń Dnia.
    Skinfaxi

  • Hrimfaxi – koń Nocy.
    Hrimfaxi

  • Eikþyrnir – jeleń, który mieszka na dachu Walhalli, którego rogi są źródłem wody, którą piją wojownicy.
    Eikþyrnir

  • Heiðrún – koza, która żywi się liśćmi Yggdrasila i produkuje miód, który piją wojownicy w Walhalli.
    Heiðrún

  • Sæhrímnir – dzik, którego każdego dnia zabijają wojownicy w Walhalli, a następnie odradza się, by mógł być ponownie zjedzony.
    Sæhrímnir

  • Geri i Freki – dwa wilki Odyna, symbolizujące lojalność i siłę.
    Geri i Freki

  • Huginn i Muninn – dwa kruki Odyna, które przynoszą mu informacje ze świata, symbolizujące myśl i pamięć.
    Huginn i Muninn

  • Sköll i Hati – dwa wilki, które ścigają Słońce i Księżyc, mające doprowadzić do ich pożarcia w czasie Ragnaröku.
    Sköll i Hati

  • Gullinbursti – dzik stworzony przez krasnoludy, który miał złote włosy i mógł biegać szybciej niż światło.
    Gullinbursti

  • Trolle – tajemnicze i często budzące grozę istoty skandynawskiego folkloru, od wieków pojawiają się w legendach jako dzicy mieszkańcy gór, lasów i mostów, strzegący swoich terytoriów i skarbów przed nieostrożnymi wędrowcami.
    Trolle

9. Artefakty

keyboard_returndo góry
  • Mjölnir – młot Thora, symbolizujący siłę, ochronę i błyskawice, jeden z najpotężniejszych artefaktów w mitologii nordyckiej.
    Mjölnir

  • Gungnir – włócznia Odyna, która nigdy nie chybia celu, symbolizująca moc, precyzję i boską władzę.
    Gungnir

  • Skíðblaðnir – statek Freyra, który zawsze pomieści wszystkich wojowników i może płynąć zarówno na wodzie, jak i w powietrzu.
    Skíðblaðnir

  • Draupnir – pierścień Odyna, który codziennie tworzy osiem kopii samego siebie, symbolizujący nieskończoność i bogactwo.
    Draupnir

  • Brísingamen – naszyjnik Freyi, stworzony przez krasnoludy, symbolizujący piękno, bogactwo i magię.
    Brísingamen

  • Hlidskjalf – tron Odyna, z którego mógł obserwować wszystkie światy, symbolizujący jego wszechwiedzę i władzę.
    Hlidskjalf

  • Gjallarhorn – róg Heimdalla, który ma być użyty w czasie Ragnaröku, aby ogłosić nadchodzącą bitwę.
    Gjallarhorn

  • Andvaranaut – magiczny pierścień, który daje swojemu właścicielowi bogactwo, związany z historią Andvariego.
    Andvaranaut

  • Magiczne Miecze – miecze o magicznych właściwościach, które często pojawiają się w mitologii nordyckiej, obdarzone niezwykłą mocą.
    Magiczne Miecze


10. Volsungowie

keyboard_returndo góry
  • Historia rodu – opowieść o sławnym rodzie Wolsungów, bohaterach mitologii nordyckiej, znanych z wielu legend.
    Historia rodu

  • Legenda o Sigurdzie – opowieść o bohaterze Sigurdzie, który pokonał smoka Fafnira i zdobył magiczny skarb.
    Legenda o Sigurdzie

  • Nibelungowie – lud związany z legendą o Sigurdzie, znany z posiadania skarbu, który miał przynieść zgubę i tragiczny los.
    Nibelungowie


2024 - © Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie treści lub ich fragmentów dozwolone wyłącznie z podaniem źródła (link). Wykorzystywanie treści w celach komercyjnych wymaga uprzedniej zgody właściciela strony. 🕈